Gör du saker rätt eller gör du rätt saker?
Under de två senaste veckorna har jag haft kontakt med några nya företag och pratat med VD resp. Platschef. Detta är företag med 100 – 200 anställda vilket innebär att vd resp. platschef är relativt närvarande i den dagliga verksamheten, möter alla medarbetare under en vecka, har en ledningsgrupp och därmed ser och känner ”allt” som sker inom organisationen.
Det som förvånar mig i dessa kontakter är att det fortfarande är så många ledare som nedvärderar betydelsen av sig som ledare och sitt ledarskap. Många hänvisar till alla processer och rutiner och att det är dessa verktyg som styr medarbetarna och att ledarskapet har mindre betydelse bara medarbetarna följer processerna och rutinerna. Är det sedan något övrigt som behövs så har vi HR-chefen som tar hand om problemen.
En ledare blev faktiskt lite frustrerad när jag lite provocerade och avslutade snabbt samtalet med ”jag har så mycket på skrivbordet som jag behöver prioritera och hinner inte med denna diskussion”
Det är fantastiskt att ledare gärna vill delegera och låta medarbetare tar eget ansvar. Det som jag funderar över är vilka drivkrafter som många ledare har för sitt ledarskap. Är det att vara duktig tekniker, specialist, utförare och slippa ta i medarbetarfrågor eller är det ”visitkortet” med status och lön som driver mig?
För mig är en av grunderna för ledarskap att det finns ett äkta grundmurat intresse att vilja se medarbetare och verksamhet utvecklas i samklang. Ledarskap, för mig innebär också att ledaren vill och vågar ta sitt ledarskap, att ledarna vill utveckla andra ledare och finnas där för sina medarbetare.
Som sagt, jag fick en stark känsla av att det är många ledare som fokuserar mer på det som är på skrivbordet än på sin personal, vilket skrämmer mig.